S cieľom uľahčiť používateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Kliknutím na tlačidlo "OK" súhlasíte s použitím preferenčných, štatistických aj marketingových cookies pre nás aj našich partnerov. Funkčné cookies sú v rámci zachovania funkčnosti webu používané počas celej doby prehliadania webom. Podrobné informácie a nastavenia ku cookies nájdete tu.

Zimná údržba nemusí byť extra nákladná, no môže byť záchranou

09.11.2023

Zimná údržba nemusí byť extra nákladná, no môže byť záchranou

Blížiace sa zimné obdobie znamená mať hlavu v smútku – a to nielen v prípade majiteľov firiem, ale i starostov obcí či primátorov. Snehovej nádielky síce v ostatných rokoch ubúda, no občas dokáže prekvapiť svojou intenzitou. Náklady na údržbu sú často pálčivým problémom každého rozpočtu, pracovná sila chýba a strojové vybavenie je nepostačujúce. Nemusí to však byť až také náročné. Stačí sa vopred zodpovedne a „šikovne“ pripraviť.

Foto: shutterstock.com

Hlavnou úlohou zimnej údržby komunikácií v mestách i obciach, ale i bežných priestorov v exteriéroch podnikov, je znižovať klzkosť povrchu komunikácií spôsobenú vrstvou snehu alebo námrazou. Najdôležitejšie je udržať zjazdnosť na komunikáciách odstraňovaním väčšej vrstvy snehu, aby bola zaistená trvalá, bezpečná a plynulá prevádzka. Potrebné je jednotlivé cesty a chodníky spriechodniť od nánosov snehu – či už tuhého alebo rozpusteného vo forme kaše, ako aj odstrániť ľadové plochy.

Foto: shutterstok.com

Nevyhnutnosťou je pravidelný a najmä okamžitý posyp, ktorý je nevyhnutné vykonať vždy následne po odhrnutí čerstvo napadnutého snehuLen včasným odhrnutím snehu a následným solením je totiž možné zabrániť tvorbe ľadu. Podľa poveternostných podmienok je vhodné využívať inertnú drvinu s frakciou 4-8 mm alebo klasickú priemyselnú soľ, ktorej aplikácia však úzko súvisí s vonkajšou teplotou. Tá nesmie prekročiť teplotu mínus 5 stupňov Celzia.

Foto: archív MEVA

Šetriť na kvalite sa nevypláca

Na plochách s menšou rozlohou postačí ručné zametanie a posyp napríklad s využitím ručných posypových vozíkov na zimnú údržbu s objemom 35 l. Efektívnejší je ťažný posypový vozík s objemom 130 l. Pri väčších plochách však rozhodne odporúčame využívať strojové odhŕňanie snehu pomocou vozidla, ktoré je vybavené radlicou a rozmetadlom posypového materiálu.

Foto: archív MEVA

Šetriť na kvalitnom posype sa nevypláca. Stačí totiž, ak vodič neprispôsobí jazdu stavu vozovky a môže dôjsť k obrovským škodám na majetku i zdraví či živote zúčastnených.  

Pokiaľ patríte k menším firmám, možno ste doteraz zimnú údržbu nijako výraznejšie neriešili. Sneh sa jednoducho časom roztopil a pokračovalo sa v práci bez výraznejšieho prerušenia. Myslite však na svojich zamestnancov i zákazníkov. Určite si zaslúžia viac ako brodiť sa snehom, aby sa dostali do vašej prevádzky.

Vybavte preto svoju firmu aspoň tým najnevyhnutnejším. Máme na mysli lopatyodhŕňače na sneh, ktoré vás budú spolu s posypovou soľou stáť minimálne investície, no v stave núdze budú na nezaplatenie. Vhodné je zabezpečiť si aj plastové, kovové alebo sklolaminátové nádoby na posyp. Aby ste ho mali kde skladovať a bol k dispozícii vždy, keď to bude potrebné. Na trhu sú k dispozícii s objemom od 50 l po 800 l – stačí si len vybrať.

Foto: archív MEVA

Zaostrené na odpadové nádoby a kontajnery

So zimou rastie aj potreba mať v poriadku nádoby na odpad i kontajnery. Nechcete predsa, aby sa vám v ich okolí potulovala divá zver, ktorú v mraze núdza a hlad vyženie do blízkosti ľudských obydlí. Odporúčame vám urobiť inventúru stavu vašich aktuálnych odpadkových nádob. Samozrejmosťou by už mali byť separačné kontajnery. Je na vás, či uprednostníte plastové alebo z pozinkovaného plechu.

Foto: shutterstock.com

Nezabúdajte, že za zimnú údržbu chodníkov je zodpovedný správca komunikácie. Pri vnútroareálových (účelových) komunikáciách je vhodné dbať na vhodnú zmluvnú úpravu, pretože zodpovednosť za zimnú údržbu miestnych a účelových komunikácií v súkromnom vlastníctve – napríklad parkovísk pred výrobným závodom alebo obchodným centrom – nie je celkom ošetrená. Odporúča sa preto mať určite primerané poistenie.

OTJhM2U2Mj